2 różnice między oponami zimowymi a letnimi, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy

on
Categories: Blog

Kupując samochód wyposaża się go zazwyczaj w dwa komplety opon — letnie i zimowe. Ich wymiana w stosownym czasie to gwarancja bezpiecznej jazdy w różnych warunkach pogodowych (śnieg, deszcz, niskie i wysokie temperatury). Jakimi parametrami różnią się opony? Dlaczego trzeba je wymieniać? Po czym poznać, w jakie opony wyposażone jest auto?

Budowa opon zimowych i letnich

Różnice między oponami zauważalne są już w ich wyglądzie, a konkretnie w konstrukcji bieżnika — jest on zupełnie inny w przypadku opon stosowanych zimą a tych wykorzystywanych latem. Oczywiście wszystko po to, aby zapewnić lepszą przyczepność do podłoża. Zimą można spodziewać się opadów śniegu, oblodzeń, a w konsekwencji wystąpienia błota pośniegowego. Dobre „trzymanie się” nawierzchni drogi to większe bezpieczeństwo podróżujących. Zimowy bieżnik ma wzór głęboki, składa się z wielu wąskich szczelin, rowków, a jego małe klocki naznaczone są drobnymi lamelkami. Taka budowa odpowiada za odprowadzanie od opony wody i błota oraz za „wgryzienie się” w miękkie, śliskie podłoże. Inaczej w przypadku opon przystosowanych do jazdy po suchej nawierzchni, ciepłą porą roku. Jak wygląda bieżnik opony letniej? To dość duże, płaskie, zaokrąglone klocki i szerokie kanały centralne i boczne w ilości od 3 do 5. Opona ta różni się także liczbą nacięć, których w wersji letniej jest znacznie mniej. Klocki zapewniają w tym przypadku przyczepność do rozgrzanego asfaltu, a kanały odpowiadają za skuteczne odprowadzanie wody. Jednak wygląd bieżnika to nie koniec różnić między oponami. Co jeszcze jest istotne?

Rodzaj użytego materiału

Zima czy lato to skrajnie odmienne warunki pogodowe, a przede wszystkim różnica temperatur. I to również muszą brać pod uwagę producenci opon samochodowych. „Zimówki” mają sprawdzić się w bardzo niskich temperaturach, dlatego materiał, z którego są wykonane, musi być miękki. Odpowiednia mieszanka powinna być plastyczna, dzięki czemu niezależnie od tego, w jak niskiej temperaturze będzie miała pracować, zachowa przyczepność do podłoża. O tej porze roku na pewno nie zdałyby egzaminu opony letnie, które przy większych mrozach stałyby się jeszcze sztywniejsze. A zatem kolejną cechą różniącą opony jest mieszanka gumowa — bardziej miękka, z większą zawartością kauczuku naturalnego oraz z dodatkiem krzemionki w przypadku opon na zimę. Aby dodatkowo zadbać o bezpieczną jazdę, warto pamiętać, by przy każdej sezonowej zmianie opon przeprowadzić także wyważanie kół. Źle skalibrowane koła to również gorsza przyczepność do podłoża.

W Polsce nie istnieje obowiązek zmiany opon na zimowe. Dla bezpieczeństwa warto jednak zaopatrzyć się w dwa komplety, a zimowe założyć już po pierwszych przymrozkach — zwykło się przyjmować, że letnie spisują się najlepiej w temperaturach powyżej +7 ℃, a zimowe poniżej tej wartości.